Du må bruke penger for å tjene penger

 

Skisesongen er i full gang rundt i verden. Her er den østerrikske skikjøreren Luca Tribondeau på vei til nye eventyr med sine Douchebags. Foto: Markus Berger

Skisesongen er i full gang rundt i verden. Her er den østerrikske skikjøreren Luca Tribondeau på vei til nye eventyr med sine Douchebags. Foto: Markus Berger

Å selge mer, koster mer. Dette er en problemstilling som de aller fleste gründerbedrifter møter før eller siden. Utfordringen blir da å ha kontroll på at man vil tjene nok til å kunne bruke mer.

I mitt forrige innlegg her på Gründerbloggen skrev jeg om at stor vekst krever solide systemer. I dagens innlegg vil jeg legge til en kanskje enda viktigere erfaring vi har gjort oss den siste tiden: Stor vekst krever at man har stålkontroll på likviditeten.

I Douchebags er vi nå inne i vår høysesong. Store mengder varer renner ut fra lager på alle kontinenter. Distributører og butikker over hele verden skal følges opp, årets viktigste messer nærmer seg med stormskritt, en mangedobling av antall henvendelser skal besvares, og logistikken skal fungere knirkefritt. Det er nå vi virkelig får testet kvaliteten på systemene som vi brukte sommeren og høsten på å bygge opp, og vi trykker gassen inn så hardt vi bare klarer.

Men selv om sjappen går så det griner, så finnes det altså større skjær i sjøen nå enn hva det har gjort tidligere – i form av likviditet.

Det koster nemlig store summer å vokse eksponentielt. Det å selge mer koster altså mer penger, og i perioder blir man da presset på likviditet. Dette er en problemstilling som de aller fleste gründerbedrifter møter før eller siden, og da er det ekstremt viktig å ha kontroll på likviditeten. Heldigvis kan vi si at det har vi.

Det tok oss litt tid å forstå at når vår CFO – som er en genuint munter type – sitter og river seg i håret og utbryter «shit!» og «fuck!» et par ganger om dagen, da vet vi at ting er som det skal. Det er når han blir stille at vi har et problem. Heldigvis har han ikke blitt stille enda.

For vår del er en slik fare for likviditetsskvis grunnet en kombinasjon av at vi har satt oss veldig ambisiøse salgsmål fremover – og dermed også investert mye i både produksjon og logistikk – og samtidig dratt på oss store kostnader i form av at vi har mer enn doblet teamet vårt på under et år.

Det har aldri føltes helt trygt og behagelig å jobbe i Douchebags, og det håper jeg det aldri kommer til å gjøre heller. Derimot kjennes det konstant litt nervepirrende og veldig, veldig givende. Det er et kick man blir avhengig av.

Et viktig poeng å få med er at vi har selv gjort et bevisst valg om å vokse så raskt. Hele bedriften er enige om at i stedet for å kjøre rolig og trygt mens vi vokser sakte, men sikkert, så ønsker vi å kjøre oppunder smertegrensen og vokse raskt. Det er utrolig spennende, men det setter altså helt andre krav til likviditetsstyring.

Så dagens gründertips er: Husk å ha et øye på pengesekken mens du skrur opp temperaturen!

-Mette

Følg Douchebags på Instagram.

www.douchebags.com

PS: Jeg kan forresten gledelig fortelle at vi har ansatt personen som inntrer når jeg går ut i mammaperm om drøye to måneder. Hun er råflink, med en solid bakgrunn fra både salg og markedsføring, og jeg er helt sikker på at hun kommer til å bidra til å løfte Douchebags til et nytt nivå. Så i mellomtiden er det bare å få gjort så mye som mulig før neste prosjekt melder sin ankomst i februar! 🙂

Kommentarer