Dropbieber

Dropbox er en av stjernene som skinner tydeligst på startup-himmelen, med et innovativt produkt, en karismatisk leder og enhjørning-status. En enhjørning er et selskap verdsatt til over én milliard dollar, og Dropbox er trolig verdt et helt slektstre av enhjørninger.

I det siste har Dropbox begynt å miste grepet på sluttbrukeren. Delvis på grunn av fallende priser på lagring hos konkurrenter som Google og Apple, og delvis også på grunn av at disse samme aktørene har integrert lagring med resten av sine produkter. Hos smarte Apple er film og musikk tett koblet sammen og fungerer på tvers av enheter, mens fremoverlente Google har fokusert på å bygge lagring sammen med sine dokumentverktøy hvor man skriver, samarbeider og lagrer, sømløst.

Men aller viktigst er at Dropbox ikke har utviklet seg i takt med de stadig mer modne og avanserte brukerne sine, og tilbyr fortsatt primært lagring. Og kun lagring.

Det er for tidlig å si at denne enhjørningen kun er en hest i forkledning, selv om en økende mengde kunder og konkurrenter synes å mene det. Det som derimot er sikkert er at Dropbox nå blir skadet av sin manglende kontakt med kunden.

Justin Bieber er en av stjernene som skinner tydeligst på musikkhimmelen, med et catchy produkt, en karismatisk figur og enhjørning-status. En enhjørning er et selskap verdsatt til over én milliard dollar, og Justin er trolig verdt et helt slektstre av enhjørninger.

I det siste har Justin begynt å miste grepet på sluttbrukeren. Delvis på grunn av fallende respekt for fans som Kari og Torunn, og delvis også på grunn av at disse samme fansene har begynt å søke andre musikktyper. Hos smarte Kari er film og musikk tett koblet sammen som kunstformer og fungerer som avkobling, mens fremoverlente Torunn er fokusert på bruke musikk på arbeid hvor hun skriver, samarbeider og lager, sømløst.

Men aller viktigst er at Justin ikke har utviklet seg i takt med de stadig mer modne og avanserte brukerne sine, og tilbyr fortsatt primært stjernetåke. I tillegg til primadonnanykker.

Det er for tidlig å si at denne enhjørningen kun er en hest i forkledning, selv om en økende mengde plateselskaper og fans synes å mene det. Det som derimot er sikkert er at Justin nå blir skadet av sin manglende kontakt med kunden.

 

Dropbox er ingen Apple.

Justin er ingen uten Kari og Torunn.

Kundene er i ferd med å vokse fra dere begge.

 

 

Kommentarer