Hvorfor vil ikke kvinner jobbe med teknologi?

Nå er det litt over 6 måneder siden vi formidlet frustrasjon her på E24 over at vi ikke klarte å få nok jenter til å søke på stillinger innenfor teknologi og utvikling i Unacast, og selv om vi fikk noen få henvendelser etter den artikkelen så var det allikevel forsvinnende lite sett opp mot de hundrevis av søkere vi har fått fra menn.

Vi har en enkel filosofi rundt kjønnsbalansen i Unacast. Halvparten av vårt marked består av kvinner, og derfor vil det være forretningsmessig risiko i å ikke tilstrebe samme fordeling hos våre ansatte. Ikke i utgangspunktet solidaritetstankegang og feminisme her altså, men mer hardcore markedsøkonomisk tilpasning. Vi trenger og ønsker flere kvinner*, og når man også vet at kvinner har større prosentvis sjanse til å lykkes med å starte selskap, ja, da blir regnestykket enkelt.

Men her er vi altså igjen. Samme visa i samme avisa.

Vi la nylig ut 20 nye stillinger, 10 innenfor kommersielle stillinger og 10 innenfor teknologi og utvikling. Vi har fått inn flere hundre søknader på få uker, og fasiten er tydelig. På de kommersielle stillingene er andelen gledelig omtrent 50/50, mens på teknologi og utvikling har ingen kvinner ennå søkt. Det er åpenbart at én forklaring er at det er færre kvinner enn menn som (foreløpig) utdanner seg innenfor disse fagfeltene. Men det kan da ikke være hele forklaringen på at null, zip, nada kvinner har søkt.

Ligger feilen hos oss? Kanskje. I så fall, hva bør vi gjøre bedre?

Vi har påpekt eksplisitt at vi ønsker kvinner i stillingsbeskrivelsene, vi har endog myket opp kravet om Github-konto da vi etter innspill har forstått at få kvinner bruker akkurat det verktøyet. Vi er et selskap som forstår og liker at våre ansatte har familier og barn med forpliktelser på hjemmefronten, og Thomas og jeg som gründere har barn selv, som vi (selvfølgelig) prioriterer å bruke tid på. Vi har fleksibel arbeidstid, og uendelig ferie (ja, du leste rett). Vi har kontor midt i sentrum med gratis mat og drikke. Vi ble nylig kåret til Nordens beste nye selskap og har hentet 13 millioner for å sikre finansiell stabilitet. Vi skal hente mer penger, og vi tilbyr spennende utfordringer, lokalt som globalt. Vi er ellers godt synlig i et bredt spekter av lokale og globale medier som burde treffe begge kjønn like godt, som f.eks. i en nylig artikkel i Aftenposten om fremtidens drømmemedarbeider.

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår det, og jeg trenger å forstå. Fyr løs i kommentarfeltet under, eller enda bedre: Kvinner, søk da vel!

 

*NB, det er med stolthet jeg kan fortelle at vi nylig ansatte en av Norges absolutte dyktigste kvinner innenfor sitt fagfelt, og vi kommer til å presentere den ansettelsen innen kort. Men, du gjettet riktig, det er en kommersielle stilling.

Kommentarer