Hva er så spesielt med nettopp deg?

Vekstfasen: Åsmund Furuseth, ser ut over Austin  Convention Centre og SXSW fra vårt nye kontor på Capital Factory.

Vekstfasen: Åsmund Furuseth ser på Austin Convention Centre og SXSW fra vårt nye kontor på Capital Factory i Austin, Texas. Foto: Capital Factory

En høstdag i 2013, nådde vi en milepæl med 10 000 unike spillere. Vi satte oss ned og regnet frem til når vi ville passere 1 million, 20 millioner osv. 40 millioner unike spillere skulle vi nå 1.5 år senere på min bursdag 16 April 2015, og nettopp det gjorde vi. Men høsten 2013 turte vi ikke snakke om dette høyt. Mattematikken var enkel, men ikke følelsene, frykten og risken. Jeg viste inni meg at vi måtte nå flere hundre millioner i fremtiden. Men det er noe helt annet å si det høyt som et uttalt mål, det er skremmende. Det vi turte å si var at Kahoot! skulle endre læring, for alltid.

Kahoot! er en læringsplattform og merkevare for vår tid. Vi står for verdier veldig mange deler med oss, men som dessverre har stått utenfor klasserommet altfor lenge. Vi kunne ikke skjønne hvorfor, lek, det språket vi er født med blir fjernet gradvis fra den dagen vi begynner på skolen til å helt forsvinne når vi er godt i gang med den institusjonelle læringen. Vi deler et universelt språk med alle andre mennesker og dyr for å lære om våre omgivelser, for å overleve. Et språk vi fikk for å knytte bånd med familie og venner, men som tilsynelatende ikke har en rolle i utdanningssystemet.

En av verdens raskest voksende læringsplattformer

Vi som startet Kahoot!, synes det var verdt å sats alt på å endre dette. Denne naive og særdeles ambisiøse planen driver oss i dag og troen er sterkere en noen gang. Vi har per i dag nådd ut til 45 millioner elever i klasserom i over 180 land. Det som er virkelig spennende er den millionen lærere som har laget konto og blitt forfattere på plattformen vår. Dette betyr at Kahoot! i dag er en av verdens raskest voksende læringsplattformer og har stått for milliarder av læringsminutter globalt. Vi ser daglig rørende personlige historier om elever og lærere som har hatt transformative opplevelser.

Så ja, vi tror virkelig vi er på vei til skape en global bedrift som endrer hvordan vi opplever læring og utdanning for all fremtid. Vi startet med å la klasserommet leke igjen, for å gjenvinne respekten mellom elev og lærer. De fikk et enkelt og moderne verktøy som gir dem innsikt i læringssprossen der og da. Nå er vi i gang med del to av planen. Vi skal endre hvordan dette læringsinnholdet skapes og distribueres globalt, og vi skal bygge en merkevare som skaper systemendringer akkurat som Skype, Über og Airbnb har gjort før oss.

Jamie Brooker (Co-Founder) blir overfalt av Kahoot! brukere under et skolebesøk i Istanbul i April 2015. Foto: Twitter

Jamie Brooker (Co-Founder) blir overfalt av Kahoot! brukere under et skolebesøk i Istanbul i April 2015. Foto: Twitter

«The Negativity Bias»

Når du starter et selskap vil du merke fra dag en at folk lurer på hva er så spesielt med din idé og hvorfor du tror at du skal få det til. Hva er så spesielt med nettopp deg? Guy Kawasaki kaller det «The Negativity Bias», du fremstår som smartere i en gruppe om du er kritisk til en idé, fremfor å bejuble alt det positive. I Norge er nok dette en av prinsippene i vår elskede Jantelov. Vi har vært heldig i Kahoot! da vi har opplevd utrolig mye støtte, både i Norge og utlandet. Men det har ikke manglet på folk som har dømt Kahoot! nord og ned, når vi oppnådde en vekst og brukermasse satt man spørsmålstegn med om det vi sier er sant, om Kahoot! har noe læringseffekt osv. Vi må bevise, bevise og bevise. Dette er noe man må akseptere, og bruke som en motivasjon. Det kan være brutalt, og det vil knekke deg om du ikke er det bevisst. Du må ha en klar strategi for å håndtere det. Personlig snakker jeg med store ord når jeg genuint mener at vi kan stå innenfor det og det kan inspirere andre, så får jeg heller ta feil. Den som intet våger intet skaper.

0 til 25 ansatte på et år

Kahoot! har nå blitt et startup i vekstfasen, vi har gått fra 0 faste ansatte til 25 på under et år, dette har bydd på masse utfordringer, eller vekstsmerter som det så fint heter. Heldigvis har vi knyttet til oss et sterk nettverk i Norge og utlandet. Vi har rekruttert folk som har vært med bygge selskaper før og det har vært uvurderlig for oss. Det betyr at gründerne kan utvikle og lede selskapet med fokus på et kjerneprodukt og en veldig spennende plan for fremtiden.

Vi gleder oss til å dele mer fra vår reise på denne bloggen. Det er noe på gang i Norge nå og vi er klare til spille vår rolle.

– Johan

@johanbrand

Kommentarer