Skaperånden er sterkere enn noensinne

SKAPERÅND: Jon Olsson er en av de kreative drivkreftene i Douchebags. Foto: Oskar Bakke

I sitt innlegg her på Gründerbloggen forrige uke treffer Anders spikeren på hodet i sin beskrivelse av hvordan web-generasjonen tar over. Vi befinner oss midt i et teknologidrevet paradigmeskifte, og vi burde egentlig bite oss selv i armen hele gjengen, for vi er ekstremt heldige som får ta del i hva som skjer akkurat nå. Fremtiden kunne ikke vært mer spennende! Aldri før har vi hatt så mye kunnskap og teknologi tilgjengelig. Og enda viktigere: Aldri før har vi vært vitne til en så sterk bølge av skaperånd, som den som brer seg i Norges gründermiljø.

Det er nemlig ikke bare ny teknologi som baner vei for et paradigmeskifte – web-generasjonen innehar også en helt ny mentalitet. Globale bevegelser som The Maker Movement viser grunnleggende endringer i måten mennesker tilnærmer seg nye utfordringer på.

Web-generasjonen er utålmodig, den venter ikke på at noen andre skal lage løsninger. Den tar utfordringer i egne hender, tar i bruk ny teknologi og lager bedre og raskere løsninger selv.

I Douchebags venter vi ikke på at produsenten vår skal finne en ny løsning på en komponent til våre produkter. Vi utvikler en løsning selv, printer den i en 3D-printer, og viser produsenten vår samme dag hvordan vi vil at det skal gjøres. Der man tidligere ville brukt månedsvis på å sende fysiske prototyper mellom produsent og leverandør for videre utvikling i forskjellige land, skjer dette nå over natten – derav uttrykket ”rapid prototyping.”. Disse første prototypene ser sjelden bra ut, men de viser oss i løpet av en halv dag om et konsept vil fungere eller ikke.

JUST MAKE IT: Bildet viser en prototype til et nytt trillebaghåndtak, som blir 3D-printet i MESH sitt eget Maker space. Foto: Truls Brataas

JUST MAKE IT: En prototyp til et nytt trillebaghåndtak blir 3D-printet i MESH sitt eget Maker space. Foto: Truls Brataas

Douchebags er et eksempel på at det er fullt mulig å være en del av web-generasjonen – selv om man driver med fysiske produkter. Det handler nemlig mer om mentalitet enn om produkt. Da Douchebags ble lansert hadde vi ikke et eneste fysisk produkt i butikk – hele lanseringen skjedde online. Vårt aller første salg skjedde utenfor Norges landegrenser, og innen første uken i drift hadde vi solgt til syv forskjellige land. Siden den gang har ting skjedd raskt. I dag selges produktene våre i 500 butikker i 20 land fordelt på fire kontinenter – i tillegg til vår egen nettbutikk i 40 land.

Å tenke internasjonalt ligger altså i Douchebags’ DNA, og vi vet at web-generasjonens inntog byr på eventyrlige muligheter – også for oss som driver med fysiske produkter. Det gjelder bare å slenge seg med på bølgen, og det er nå den er her!

HISTORIEN OM DOUCHEBAGS

Ideen om Douchebags ble født i 2009 da Truls Brataas var på surfetur med noen kompiser på Stadt. Ute i bølgene dro han kjensel på en av de andre surferne, som viste seg å være den svenske twintip-kjøreren og legenden Jon Olsson. Truls og Jon fant tonen raskt, og det ble tydelig at de delte en lidenskap for å reise rundt i verden på jakt etter naturopplevelser. Men samtidig ble det klart at de også delte en frustrasjon over hvor slitsomt det er å reise når man skal ha med seg utstyret man trenger.

Jon, som hadde reist mer enn 300 dager i året de siste ti årene, kunne ikke fatte hvorfor ingen hadde laget bedre løsninger for å frakte sportsutstyr. Å reise med en tung skibag er litt som å reise med en likpose på slep. Den bøyer seg på de feile stedene, den sleper langs bakken så det slites hull i materialet, og den er klin umulig å bære på en behagelig måte.

Samtidig som det har skjedd en enorm utvikling innen sportsutstyr de siste ti årene, hvor mennesker kjøper stadig bedre og dyrere utstyr, har det skjedd tilnærmet null utvikling i måten å transportere dette utstyret på.

Truls og Jon så en mulighet til å kunne gjøre livet enklere for mennesker på reise. Sammen bestemte de seg for at det var på tide å revolusjonere reiseutstyr.

Øverst på ønskelisten sto en smart og funksjonell skibag. Den skulle være mulig å justere etter lengden på skiene, den skulle være så lett som overhodet mulig men samtidig gi god beskyttelse, den skulle kunne komprimeres til å ta opp minst mulig plass når den ikke var i bruk, og den skulle kunne bæres på en komfortabel og effektiv måte.

AMBASSADØRENE: Det norske twintip-landslaget reiser verden rundt med Douchebags. Foto: Nor Freeski

AMBASSADØRENE: Det norske twintip-landslaget reiser verden rundt med Douchebags. Foto: Nor Freeski

Etter to år med intens produktutvikling og etablering av et Douchebags team, ble bedriften og vårt første produkt, The Douchebag, lansert i januar 2012. Konseptet vakte massiv internasjonal oppmerksomhet i sportsindustrien, og vi var ikke redd for å bære tittelen vi fikk tildelt, som en liten rebell i en stor og etablert industri. Fra dag én gikk vi i direkte konkurranse med kjemper som The North Face, Patagonia og Dakine. Men vi visste at vi hadde noe unikt å komme med, og vi visste at vi hadde bare så vidt begynt.

I dag har hva som startet med en skibag, utviklet seg til å bli et helt reisekonsept. Vi anser ikke lenger oss selv som en liten utfordrer – vi ser på oss selv som ”det neste Samsonite. ”

På veggen på kontoret henger en strategisk vekstplan med et mål om å omsette for 200 millioner i 2020. Klarer vi å fortsette på den samme vekstkurven som vi har hatt helt siden starten, er dette målet innenfor rekkevidde. Hver dag ser vi opp på vekstplanen med skrekkblandet fryd.

Jeg kunne skrevet et milelangt blogginnlegg om Douchebags, men i fare for å drukne alle i et hav av tekst, så får dette holde som en introduksjon. Vi i Douchebags er enormt glade for å få dele vår reise med dere her på Gründerbloggen. Vi ønsker å benytte denne spalteplassen fremover til å bidra til ”the positive noise,” som MESH er blitt selve smeltedigelen for i Norge. Og jeg vil herved oppfordre deg som leser dette, til å stille spørsmål. Hva er du nysgjerrig på? Kommentarfeltet under er der for å brukes. Denne bloggen er ment som din ressurs! 

HVORDAN HAVNET JEG HER?

Ettersom det er meg som har fått gleden av å skrive blogginnleggene fremover på vegne av Douchebags, så er det vel på sin plass å avslutte med noen ord om min rolle i historien. Jeg skulle gjerne dratt en strofe om at ”jeg har alltid visst at jeg skulle bli gründer”, men det har jeg ikke – tvert imot. Gjennom oppveksten drømte jeg om å bli arkitekt, brannmann, skipsbygger, jurist eller profesjonell wakeboardkjører.

Men trangen til å skape har alltid vært der, og da jeg var 22 år gammel startet jeg min første bedrift. Jeg skrev forretningsplan, mottok etablererstipend fra Innovasjon Norge, og ga gass. I tre år var jeg oppslukt, og brukte all ledig tid mellom studier og deltidsjobb.

Av mange grunner ble ikke denne første bedriften noen kommersiell suksess, men den lærte meg enormt mye. Skapergnisten var tent, og jeg hadde skjønt at alle mulighetene ligger der – man må bare prøve.

Sommeren etter tilbrakte jeg på Gründerskolen i San Francisco, hvor jeg ble frelst av Silicon Valley-klisjeen – hvor risikovillige gründere hylles som helter, og ”failures” applauderes. Fylt av nytt pågangsmot og skapertrang dro jeg hjem igjen til Norge, fullførte masteren, og gikk inn på fulltid i Douchebags. Jeg har vært på innsiden av Douchebags siden dag én – i starten som en overivrig støttespiller, og etter hvert som en medarbeider. Jeg var kjæreste med Truls da ideen om Douchebags ble født, og i dag er jeg gift med Truls som er gründer og CEO. De siste årene har vi jobbet side om side som en del av et fantastisk team. Som kommersiell direktør i Douchebags innehar jeg min drømmejobb – noe jeg kan fortelle mer om siden.

Avslutningsvis vil jeg tipse deg om å ta turen innom Join a Startup Day nå på torsdag. Her vil jeg pitche sammen med en haug med andre spennende gründerbedrifter, og vi vil være på utkikk etter spennende kandidater som vil joine vårt team. Kom innom og bli inspirert da vel 🙂

VI ANSETTER: International Sales Manager.

High five,

Mette

Følg @douchebags på Instagram

www.douchebags.com

Kommentarer