«Light» er vår strategi

light: Husk å alltid reagere på lys!

Mange har spurt oss hvordan vi i Unacast jobber med innovasjon og strukturering av prosesser, noe som er helt avgjørende å ha kontroll på som et ungt selskap, da man til enhver tid har hundrevis av retninger man kan gå i – og et begrenset sett med ressurser. Rette veivalg, og helst flere rette i rekke, er forskjellen på å lykkes eller ikke.

Det finnes mange oppskrifter og uendelig med topp X lister der ute, og man kan lett gå seg vill i alle de gode (velmenende) råd som finnes. Vår innstillingen er at for mange gode (fortsatt velmenende råd) har samme effekt som ingen råd i det hele tatt. Det blir simpelthen for mange av de til at man kan navigere med vesentlig nøyaktighet. Som jo er meningen med gode råd.

Derfor. En av de første sakene på agendaen til Thomas og meg i Unacast var å lage våre egne styringsregler, våre egne råd, slik at vi hadde et fungerende kompass når vi skal navigere. Disse er basert på våre erfaringer, og våre ambisjoner for oss selv og for Unacast, men vi deler gjerne slik at du kan bruke de eller finne inspirasjon til å videreutvikle de (eller forkaste de og begynne på nytt). Uansett, vi anbefaler deg å finne din egen kjerne tidlig i prosessen, og de prinsipper du styrer deg selv og selskapet ut i fra.

Vi kaller vår prosess noe så enkelt som: ”light”.

Vi bruker light til å velge rett strategi. Rett partnere. Rett ansatte. Rett investorer. Ja, rett alt. Og light står for:

Love

Uten en dyp, dyp kjærlighet for hva man gjør, det man ønsker å oppnå og det man må forsake for å oppnå dette , så lykkes man ikke. Å starte selskap er ikke en jobb, det er et liv. Det er et ekteskap, dine barn, dine foreldre og hele din omgangskrets samtidig. Det er dyp, dyp kjærlighet.

Vi vil jobbe med partnere, ansette mennesker og igangsette prosjekter med mennesker og selskaper som deler og forstår vår kjærlighet. Det betyr at ved veivalg så velger vi den retningen hvor vi kan maksimere den følelsen.

Ideas

Ideer er verdifulle, ekstremt verdifulle. Ideer er en gullskatt som må voktes. Men, verdien av skatten forstår du først når du viser den til andre og lar de også få sette pris på den, og kanskje de ser nye elementer som gjør at den øker eller synker i verdi. Uansett, skatten har liten verdi gravd ned i sanden i en kiste, kun for dine øyne. Den må vises frem og omsettes. I tillegg skal man alltid være klar over at det ligger hundrevis av andre kister med andre skatter også nedgravd i den samme sanden. Aldri slutt å lete etter nye skatter.

Lett å si, men vanskelig å omsette i praksis. For oss handler dette både om å beskytte vår egen gullskatt, ideen bak Unacast, og samtidig være en påminnelse om at ideen blir bedre og verdisatt av å deles med andre. Og det er garantert andre flottere skatter der ute, og de skal vi jakte på ved anledning.

Growth

Vekst. I alt man gjør. Alltid fokusere på å vokse. Utvikle deg selv, selskapet, antall kunder, ideen, medarbeidere, kontoret, geografisk tilstedeværelse. Ved å stå stille dør man. Og kanskje aller viktigst her, vær like opptatt av å vokse som å kommunisere at du vokser. Ikke alle kan like lett se alle de fremskritt som gjøres i et ungt selskap, og ikke være redd for å vise det frem til verden. Én kunde til, er kanskje ikke all verden på vei mot globalt herredømme, men det viser fremskritt, det viser en evne til å skape. Det er verdifullt, og verdier må vises frem. Og vekst over tid er synonymt med suksess. Det er en garanti.

I Unacast tenker vi på dette hver dag, alltid å gå ett skritt videre per dag, alltid å vise verden at vi har tatt enda et skritt. Mot globalt herredømme.

Hope

Du vil møte motstand. Fra alle mulige kanter. Mange vil tvile på ideen, og på menneskene bak. Og de innspillene skal tas på alvor, for å vurdere å justere. Men aldri glem å tro på deg selv og det du skal gjøre. Du tok valget med å satse alt på dette, du kjenner mulighetsrommet, og du tror på at du kan klare det. Hold fast på det håpet. På slutten av dagen er det ofte det eneste du har. Og det er det eneste du trenger.

Vi har måttet kjempe på mange fronter allerede, og vi forventer å kjempe på mange flere fronter i fremtiden. Mot investorer, mot partnere og mot oss selv. Håpet, og troen på at det er akkurat vi som skal klare akkurat dette, tar oss fra front til ny front.

Vi tror på at vi skal lykkes. Derfor kan vi lykkes.

Team

Du, eller et sett med få mennesker, har ideen og bygger selskapet fra ingenting til noenting. Men du vil aldri lykkes alene. Fra dag én start med å bygge team rundt deg. Få inn de menneskene som er smartere enn deg, kjappere enn deg, bedre enn deg, og gi de reell plass i selskapet. Del ut eierander til de rette, og sørg for å dele håpet og troen du har, med kjernen som du gradvis bygger ut. Betrakt kunder, partnere og investorer som en del av teamet, og spill de gode.

Thomas og meg ser på oss selv som igangsetterne av Unacast, men det er ikke vi som skal gjøre dette til en suksess. Det er det teamet vårt som skal.

=light

Det aller viktigste med light, er ordet i seg selv. Alltid, alltid, alltid reager på lys! Det vil til enhver tid seile uendelig med muligheter forbi. Ta de!

Og bruk gjerne light som kompass, det gjør vi.

 

Det var ved å reagere på lys at vi fikk i oppdrag av å skrive vår egen blogg på E24. Det er en historie vi skal dele med dere en annen dag.

 

 

light

 

/Kjartan

 

Kommentarer