Velkommen til Gründerbloggen

SATSER STORT: Thomas Walle Jensen (29) og Kjartan Slette (36) har sagt opp trygge jobber for å følge drømmen om å bli gründere.

Det vanskeligste å få til skikkelig bra i en tekst, som i alt annet i livet, er begynnelsen. Vi hopper derfor bukk over den, og hopper heller rett inn til midtpartiet, der historien faktisk begynner:

Når man skal starte opp sitt eget selskap, og spesielt et selskap med globale ambisjoner, så savnet vi noen som delte informasjon om hvordan de har gjort (og gjør) det, i Norge. Ingen grunn til å gjenta andres feilsteg, og hundretusen grunner til å kopiere andres suksesser, tenkte vi.

Og joda, det finnes gode råd fra de som har lykkes og sitter på en grønn gren langt oppe i et grønt tre (så langt oppe at man kanskje ikke ser bakken lenger), og joda, det finnes mengder av gode råd fra mengder av instanser med mengder av programmer som skal hjelpe nye selskaper opp og noen ganger frem (ofte med sin egen agenda). Men, det finnes lite råd og innsikt fra andre personer og andre selskaper som er midt oppe i det samme som oss. Vi savnet en titt inn bak fasaden, der usikkerhet og tvil råder i skjønn forening med en ukuelig optimisme og et brennende ønske om å invadere verden (og her menes invasjon i ordets absolutt mildeste forstand; men like fullt en invasjon).

La oss hoppe tilbake til begynnelsen. Begynnelser er lettere når man allerede er i gang.

Vi heter altså Thomas og Kjartan, og vi har akkurat startet ett nytt selskap som heter Unacast. Unacast har som forretningside å gjøre online og offline digital kommunikasjon, inkludert reklame, mer personlig og treffsikker ved å nytte seg av beacons (fancy ord for små bluetooth-sendere) for å kommunisere med kunder i det fysiske rom.

Det var en langt og tung setning, den må vi gjøre bedre noterer vi oss, men la oss oppsummere med: Unacast skal gjøre den reklamen du ser på nettet mer tilpasset deg og dine behov, slik at den blir hakket mindre irriterende. Der tror vi det ligger mye økt glede for både brukere av nettet, mediehus og for annonsører.

Akkurat hva vi som selskap gjør, skal vi dele mer med dere i tiden som kommer, men det aller viktigste er at vi skal prøve så godt vi kan å fortelle hvordan vi gjør det. Vår ambisjon er å gi dere den titten bak fasaden som vi selv savnet, der usikkerhet og tvil råder sammen med en ukuelig optimisme og et brennende ønske om å invadere verden.

Vi hadde vår siste dag i jobbene våre i musikktjenesten WiMP 01. september og har kommet godt i gang med å få Unacast opp og stå. I denne bloggen skal vi ta dere med på alt fra tanker om investerings-strategi, økonomi (personlig og selskapets), hvordan få og beholde kunder, branding, strategi på sosiale medier, forskjellige støtte-ordninger, konferanser man bør dra på, de forskjellige startup-nettverkene som er i ferd med å etableres i Norge nå, arbeidsmetodikker, litt tull og tøys, og vi skal snakke om våre fiaskoer og triumfer.

Vi skal snakke om de dagene hvor vi er så langt nede i den dypeste dalen at vi ikke ser andre enn oss to og fjell som sperrer utsikten, og de dagene vi står på toppen av Galdhøpiggen og ser helt til Silicon Valley og vinker, og Silicon Valley vinker tilbake.

Vi har ingen fasit, dette er første gang vi starter et selskap selv, men vi skal gjøre vårt beste for å være noen man kan lære noe av. Ingen grunn til å gjenta andres feilsteg, og hundretusen grunner til å kopiere andres suksesser, tenker vi fortsatt.

Og vi trenger dere. Den første lærdommen for en startup er at man ikke vet alt selv, og at en idé blir sterkere jo oftere den fortelles og gjenfortelles og gjenfortelles og gjenfortelles. I praksis for oss, gjennom denne bloggen, betyr det at vi ønsker å høre fra dere enten i kommentarfeltet her, eller direkte på mail eller sosiale medier. Vi har som sagt ikke fasiten, men nå har vi begynnelsen og kanskje vi kan skrive resten av midtpartiet samt slutten sammen?

Vårt første innlegg handler om de tankene som gikk gjennom hodene våre den dagen vi sa opp jobben i WiMP, fortalt fra Kjartan sitt perspektiv. Det var en dag vi nesten begikk vårt livs største tabbe.

God gründing!

Thomas Walle, Co-founder og CEO i Unacast

Kjartan Slette, Co-founder og COO i Unacast

Kommentarer